Directeur Jos Nijhuis van Schiphol is akkoord gegaan met een forse verlaging van zijn beloning, als zijn contract in 2017 wordt verlengd. Nijhuis kan straks maximaal iets minder dan vijf ton per jaar verdienen, een daling van ongeveer 36 procent.

Jos Nijhuis blijft twee jaar langer president-directeur van Schiphol Group. De herbenoeming van Nijhuis werd dinsdag bekendgemaakt. Nijhuis bekleedt de functie al sinds januari 2009.

Afgelopen februari meldde De Telegraaf, op basis van anonieme bronnen, dat Nijhuis zijn contract in 2017 alleen zou willen verlengen tegen zijn huidige topbeloning. In 2014 verdiende Nijhuis met zijn vaste en variabele beloning 758 duizend euro. Daarbovenop kreeg hij nog een pensioenvergoeding van ongeveer 130 duizend euro.

In de wet normering topbeloningen is vastgelegd dat bestuurders in de semi-publieke sector maximaal 179 duizend euro per jaar mogen verdienen. Omdat Schiphol een staatsdeelneming is geldt een soepeler regime.

De woordvoerder van Schiphol meldt tegenover Z24 dat Nijhuis vanaf 2017 een vast jaarsalaris krijgt van 412.902 euro en een maximale variabele beloning van 20 procent.  Het totaal komt daarmee uit op maximaal 495 duizend euro. Bijna 5 ton dus. “Dit is conform de normen van het ministerie van Financiën”, aldus de woordvoerder van Schiphol.

Onder het huidige regime kan Nijhuis bovenop zijn vaste beloning van 389 duizend euro nog een variabele beloning krijgen van maximaal 100 procent. Dus in totaal 778 duizend euro.

Onder het nieuwe regime dat in 2017 van kracht wordt, daalt het maximale salaris van Nijhuis met 283 duizend euro, ofwel 36 procent.

Nijhuis twee jaar langer directeur Schiphol

De verlenging van het contract van Nijhuis gaat in per 1 januari 2017 en geldt tot 1 januari 2019. Volgens de raad van commissarissen heeft Nijhuis afgelopen jaren met succes aan veranderingen bij de luchthavengroep gewerkt. ,,Zo is recent de basis gelegd voor de ontwikkeling van een nieuwe pier en terminal, het stationsgebied en de bereikbaarheid van Schiphol'', verklaart president-commissaris Louise Gunning-Schepers.

Ook komende jaren zijn echter van groot belang voor de langetermijnpositie van Schiphol en Gunning-Schepers is daarom blij dat Nijhuis er nog twee jaar aan vast wil plakken. Volgens de president-commissaris zal er ook veel aandacht besteed moeten worden aan de omgang met knelpunten die ontstaan door de forse passagiersgroei op Schiphol.

Een ander belangrijk punt is het verder ontwikkelen van Lelystad Airport. Dat vliegveld moet op termijn vooral korte tot middellange vakantievluchten gaan overnemen van Schiphol. Tot de Schiphol Group behoren naast Schiphol zelf ook Rotterdam The Hague Airport en dus de luchthaven van Lelystad. De onderneming heeft daarnaast een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport.

Melanie Schultz niet naar Schiphol

De herbenoeming van Nijhuis maakt een eind aan speculatie dat Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu een mogelijke opvolger zou zijn.

In mei ontstond speculatie over een mogelijke overstap van Schultz naar Schiphol, na haar ministerschap. Schultz gaf eerder aan net nog een keer minister te willen worden, na de verkiezingen van 2017.

Het Nieuwsblad Transport meldde in mei dat Schultz de beoogde opvolger zou zijn van Nijhuis. De minister ontkende vervolgens te zijn gevraagd voor de baan van directeur van Schiphol. Maar ze sloot niet uit dat ze die baan zou willen doen.

Schultz gaf in mei in de Tweede Kamer aan dat ze in principe geen belangenverstrengeling ziet, als ze zou overstappen naar Schiphol. Ook een afkoelingsperiode achtte ze niet nodig, voor het geval ze aan de slag gaat bij een bedrijf dat op haar eigen beleidsterrein als minister ligt.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl